تأثیر تورم و افزایش قیمت‌‌ بر فعالیت و کارکرد خودپردازها

تأثیر تورم و افزایش قیمت‌‌ بر فعالیت و کارکرد خودپردازها

قابل ملموس‌ترین اثر تورم در چرخه‌ی اقتصاد افزایش تعداد صفرهای ردیف شده‌ی قمیت کالاهای روزمره است. البته که آثار مهمتر و تآثیرگذار دیگری هم وجود دارد ، اما اینجا مشخصا می‌خواهیم صفرهایی که بواسطه آن ترس همه ما از یک «میلیارد» تومان ریخته را بهانه‌ کنیم برای بیان یک نکته ظریف در خرید خودپرداز و سرمایه‌گذای روی این کالای مالی ارزشمند. در مطلب قبل اشاره داشتیم که یکی از مهمترین مزیت‌های  سرمایه‌گذاری روی دستگاههای خودپرداز  رشد و حفظ ارزش مادی این دستگاه در مقابل تورم، نوسانات مالی و ارزی است. در ادامه این مطلب اشاره به این موضوع دارد که نقش تورم در آینده سرمایه‌گذاری روی دستگاههای خودپرداز چه خواهد بود، آیا تورم و نوسانات مالی باعث استقبال بیشتر یا کمتر مردم از خودپردازها خواهد شد؟ اما قبل از آن پاسخ به یک سوال ساده‌ی سخت:

تأثیر تورم و افزایش قیمت‌‌ بر فعالیت و کارکرد خودپردازها
تأثیر تورم و افزایش قیمت‌‌ بر فعالیت و کارکرد خودپردازها

 

 تورم یعنی چه و چه ربطی به خودپرداز دارد؟

درصد تغییر قیمت‌های عمومی به نسبت سال قبل تورم نامیده می‌شود. نمی‌دانیم چرا وقتی قیمت‌ها پائین می‌آید و همه‌چیز ارزانتر می‌شود باز به آن تورم منفی می‌گویند، اما واقعا «تورم منفی» و «تورم صفر» هم در اقتصاد وجود دارد. یعنی جاهایی در دنیا هست که سال به سال قیمت‌های آن ثابت است و یا کاهش پیدا می‌کند! باور کنید. با افزایش تورم اتفاقات عجیب و غریب زیادی می‌افتد که یکی از مهمترین آنها افزایش ناخواسته تعداد صفرهای بانکی در قبال هر خرید یا معامله است. این تغییر رفتارهای مالی مشخصی را به‌دنبال دارد که در هر فرایند و ابزار مالی تأثیرگذار است و خودپرداز هم به عنوان یک ابزار مهم از این قاعده مستثنا نیست.

 اول تاثیر و ساده‌ترین تأثیر تورم بر استفاده مردم از خودپردازها، کاربرد یا استفاده کمتر از اسکناس است. در همه‌جای دنیا دولت‌ها و کارشناسان مالی هزار روش و ترفند به کار می‌گیرند تا با گسترش امکانات مردم را ترغیب به استفاده کمتر از اسکناس کرده و خدمات الکترونیک را جایگزین کنند اما در کشور تورم خیز ما این کار خیلی ناخواسته و خودکار با گران‌تر شدن سالانه کالاها انجام می‌شود. در این شرایط مردم ترجیح می‌دهند از شر پول نقد و دردسرهای جابجایی آن نجات پیدا کنند. به همین دلیل تورم باعث می‌شود استفاده از خودپردازها برای خدمات مالی افزایش یابد.

 

گرانی و تورم تفاوت دارد اما خودپرداز خودپرداز است

از نظر کسی که قرار هست روزانه و ماهانه مبلغی را برای کالا یا خدمت خاصی هزینه‌ کند گرانی با تورم فرق چندانی ندارد. کارشناسان اقتصادی تورم را یک شاخص کلی‌تر در نظر می‌گیرند اما گرانی مشخصا به یک کالای خاص برمی‌گردد. مثلا در فصلهایی از سال قیمت هتل یا میوه به شدت افزایش پیدا می‌کند و دوباره ارزان می‌شود گرانی است. اما وقتی همه‌چیز به یک نسبت افزایش قیمت می‌یابد و کاهش پیدا نمی‌کند تورم اتفاق می‌افتد. تا اینجای داستان خیلی ربطی به خودپرداز نداشت اما کافیست بدانید راه مقابله یا تغییر رفتار عمومی مردم در مورد گرانی و تورم کاملا متفاوت است.

وقتی چیزی گران می‌شود منجر به تغییر رفتار مقطعی مردم و جایگزین کردن آن هستند مثلا وقتی گوجه‌فرنگی، مرغ یا پیاز ناگهان گران می‌شود مردم به دنبال جایگزینهای آن هستند و تغییر بزرگی در برنامه اقتصادی خود نمی‌دهند. به زبان ساده کمتر یا متفاوت‌تر مصرف می‌کنند. زمانی که تورم اساس قیمت‌ها را تغییر می‌دهد اکثر کسب و کارها و عموم افراد جامعه سعی به نزدیک کردن درآمد و توان اقتصادی خود به سمت قیمت‌های جدید دارند. چرا مصرف کمتر یا جایگزینی برای درازمدت و برای همه کالاها امکان‌پذیر نیست. بنابراین چرخه تبادلات مالی و تراکنش‌ها از جایی که هست یک پله بالاتر می‌رود و به همان نسبت هم تراکنش و نیاز به تبادلات مالی افزایش می‌یابد و ابزارهای مرتبط با تراکنش و تبادلات مالی مثل خودپرداز و کارتخوان هم متقاضی بیشتری خواهد داشت.

 

یک نتیجه‌گیری ساده

عرضه و تقاضا ساده‌ترین اصل تجارت است. افزایش تقاضا برای هر کالا یا خدمت، نیاز به عرضه را افزایش می‌دهد. تورم به هر شکل و اسم موجب افزایش تقاضای خدمات تبادلات مالی خرد خواهد شد. خودپردازها همچنان مهمترین ابزار ارائه تبادلات مالی هستند بنابراین سرمایه‌گذاری بر روی کالا و خدمتی که تقاضای کافی برای آن وجود دارد، بیشترین سود و کمترین ریسک را به همراه دارد. همکاران ما در آیریک تجارت نصف جهان آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص خرید و سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی دستگاههای خودپرداز هستند. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *