دستگاه‎های خودپرداز غیرنقدی ( کش لس)

آمارها نشان می‌دهد بیش از ۵۳ درصد تراکنش‌های دستگاه‌های خودپرداز، برای اموری غیر از برداشت وجه نقد است؛ یعنی اموری همچون انتقال وجه، دریافت مانده‌حساب، پرداخت قبوض، پرداخت اقساط تسهیلات، مشاهده چند گردش آخر حساب، خرید شارژ تلفن همراه و غیره. یکی از کاربردهای هوشمندانه دستگاه‌های خودپرداز غیر نقدی، استفاده از آن‌ها در کنار دستگاه‌های خودپرداز است. با این کار، بانک‌ها می‌توانند به‌راحتی صف جلوی دستگاه‌های خودپرداز را مدیریت کنند و در مواقع شلوغی که تقاضا برای درخواست وجه نقد بالا است، دیگر مشتریان را به استفاده از دستگاه خودپرداز غیر نقدی هدایت کنند. با این کار، نه‌تنها مشتریان رضایت بیشتری خواهند داشت، بلکه بانک‌ها مشتریان خود را نیز حفظ می‌کنند و جلوی از دست دادن کارمزدهای شتابی روی دستگاه‌های خودپرداز را می‌گیرند. علاوه بر این، به خاطر اندازه کوچک و ارزان بودن دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی می‌توان آن‌ها را در مجتمع‌های کوچک‌تر نیز نصب کرد.

دستگاه‌های خودپرداز با عنوان «دستگاه‎های خودپرداز غیرنقدی Cashless ATM یا RTM) Retail Teller Machine ها» برای اولین بار در سال ۲۰۱۲، به بازار معرفی شدند. بنابر باور صاحبنظران، دستگاه‎های جدید سبب تحول بانکداری بدون شعبه خواهند شد.

از آنجا که درون این دستگاه‎ها، وجه نقد نگاهداری نمی‌شود، ریسک ربایش یا مفقود شدن پول به کلی در استفاده از این ابزار پرداخت از میان رفته است.  

    

به طور کلی برای بیان مزایای استفاده از دستگاههای خودپرداز غیرنقدی می توان موارد زیر را برشمرد:

  • تحقق همه انتظارات از خدمات غیرنقدی خودپرداز
  • سرعت مناسب در ارائه خدمات به مشتری
  • حذف صف و بار تراکنش غیرنقدی شعب
  • پشتیبانی از بارکد دوبعدی، کارت‌های مایفر و مگنت
  • دسترس‌پذیری بی‌وقفه و ارائه خدمات بانکی به‌صورت ۲۴ ساعته
  • نصب و راه‌اندازی ساده در مراکز تجاری، اداری و مسکونی
  • قابلیت اختصاصی سازی خدمات برای کسب‌وکارهای مختلف
  • عدم نیاز به شبکه‌های کابلی به‌منظور ارتباط با شبکهٔ شتاب
  • سادگی، امنیت و کاربرپسند بودن سیستم (صفحه مانیتور لمسی)
  • حذف هزینه‌های مدیریت پول نقد (پول گذاری، پول رسانی و رسوب پول)
  • ابعاد کوچک و بهینه و زیبا
  • پشتیبانی راحت و ارزان
  • حمل‌ونقل، نصب و نگهداری ساده
  • امکان تبلیغات روی صفحه مانیتور
  • امکان احراز هویت بیومتریک (اثرانگشت)
  • عدم نیاز به نصب تجهیزات امنیتی مانند دوربین جداگانه (دوربین داخلی هوشمند)

 

مزایای دستگاههای خودپرداز غیرنقدی در مقایسه با ATM

  • عدم نیاز به محاسبات رسوب پول موجود در ATM
  • هزینۀ پایین نصب و راه‎اندازی
  • ارائۀ تمام امکانات و خدمات جاری ATM
  • ابعاد کوچکتر نسبت به ATM
  • پشتیبانی راحت و ارزان نسبت به ATM
  • حمل‎ونقل، نصب‎ونگهداری ساده‎تر نسبت به ATM

 

مزایای دستگاه خودپرداز غیرنقدی در مقایسه با پایانههای فروش (POS)

  • پوشش دامنۀ گسترده‌ای از خدمات
  • عدم وابستگی به یک فرد (N2N)
  • قابلیت توسعۀ خدمات
  • قابلیت شخصی‎سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *