روش مشتری مداری برای دستگاه خود پرداز

اصول مشتری مداری برای دستگاه خود پرداز، معیاری از رضایت مشتریان از استفاده از انواع دستگاه های عابر بانک در دریافت و پرداخت وجه می باشد.

مفهوم خدمات مالی و بانکی در جوامع امروزی، به معنای واقعی کلمه در حال توسعه و گسترش است. انتظاراتی که مشتریان بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری از دستگاه های خودپرداز دارند موجب شده است تولید کنندگان این نوع دستگاه ها، همواره در راستای ارائه محصولات مدرن و جدید به بازار تلاش نمایند.

مشتری مداری دستگاه خودپرداز و خرید خودپرداز
مشتری مداری دستگاه خودپرداز و خرید خودپرداز

مشتری شاهرگ حیات هر تجارت و کسب و کار است، تفاوتی هم ندارد که ارائه دهنده خدمات یک فروشنده واقعی باشد یا یک ماشین هوشمند پیچیده به نام خودپرداز. متاسفانه مشتری مداری در لابه‌لای امکانات از پیش تعبیه شده دستگاههای خودپرداز به عنوان یک شاخص مهم درآمدزایی در حال فراموشی است در حالی که برخی از برندها و صاحبان همین دستگاهها خودکار، با توجه به جزئیاتی که معمولا در نگاه اول دیده نمی‌شود این امر را در کانون توجه خود قرار داده و از آن بهره‌برداری مالی می‌کنند. سوال مهم اینجاست که دستگاهی که کاملا خودکار است چگونه می‌تواند مشتری مدار باشد؟ نمونه‌هایی که در این مطلب به آن اشاره شده است برگرفته از الگوهای شناخته شده مشتری مداری در دستگاههای خودپرداز است. هر یک از این نمونه‌های می‌تواند الگوی کارآمدی از خدماتی باشد که خودپرداز شما را نسبت به سایرین متمایز می‌کند.

وقتی مشتری انتخاب می‌کند چه چیزی دریافت کند!

یک دستگاه خودکار نباید قدرت انتخاب مشتری را سلب کند، ماشین‌های اگرچه دقیق تر و کارآمدتر از نیروی انسانی به وظایف خود عمل می‌کنند این عیب را دارند که دستورات از پیش تعریف شده آنها موجب تکراری شدن روندها و سلب قدرت انتخاب مشتری می‌شود. تصور کنید که مشتری دستگاه خودپرداز شما درخواست دریافت ۱۰۰ هزار تومان وجه نقد را دارد، اکثر دستگاههای فعلی به ترتیبی که از قبل تعریف شده است اسکناس در اختیار مشتری قرار می‌دهد. مثلا یک یا دوعدد تراول چک، یا کل مبلغ را خرد به صورت اسکناسهای ۱۰ یا ۵ هزار تومانی تحویل می‌دهد. حال اگر دستگاه شما فرایند انتخاب نوعِ ریزی و درشتی اسکناس را به مشتری بدهد، یک گام مهم در فرایند مشتری مداری یک دستگاه خودپرداز بردشته‌اید

ساده و مهم‌هایی که اکثرا به آن توجه نمی‌کنند!

دستگاههای خودپرداز خصوصی در مکانهای غیررسمی مثل فروشگاهها یا فضاهایی که الزاما مرتبط با خدمات مالی نیست، نصب و راه‌اندازی می‌شود. وقتی برای مشتری مشکل جدی بروز کند معمولا اطلاعات تماس در کنار یا معرض دید اکثر دستگاههای خودپرداز وجود ندارد. تصور کنید در یک روز تعطیل دستگاه خودپرداز به هر دلیلی کارت عابر بانک مشتری را ضبط کند. مشتری باید تا اولین زمان بازگشایی مکان مورد نظر صبر کند چون هیچ اطلاعات تماسی برای برقراری ارتباط با صاحب یا متصدی دستگاه وجود ندارد. قطعا امکان حضور متصدی یا صاحب دستگاه در هر زمان وجود ندارد اما در عصر فناوری باید یک راه ارتباطی ساده مثل شماره تلفن همراه برای پاسخگویی و برطرف کردن نگرانی مشتری وجود داشته باشد. این فقط یک مثال ساده بود

اولین و مهم‌ترین انتظار مشتری

اولین انتظار هر مشتری از فروشنده یا محل دریافت خدمات و کالا احترام است و مهمترین انتظار نیز پاسخگویی به موقع است. با توجه به مثالهای فوق به مشتری نشان دهید که پشت این دستگاه پیچیده بی‌روح، یک مسئول پاسخگو نشسته است، حتا اگر نیازی به پاسخگویی در لحظه نباشد. احترام متقابل از طریق پیش‌بینی کردن مشکلاتی که ممکن است برای مشتری حادث شود و در نظر گرفتن راه حل آن میسر است. قطعی یا کندی اینترنت، بروز اشکال فنی یا مواردی از این دست غیرقابل پیش‌بینی و اجتناب‌ناپذیر است اما این که مشتری در هنگام کار با دستگاه هیچ پیغام خاصی مبنی بر بروز مشکل دریافت نکند، به معنی پیش بینی نکردن همان چیزی است که ما نام آن را مشتری مداری می‌گذاریم. یک پیغام ساده که نشان دهد علت کندی برقرای ارتباط دستگاه از اینترنت است، خودنوعی احترام تلقی می‌شود.

رضایتمندی و اصول مشتری مداری برای دستگاه خود پرداز همیشه راهی برای افزایش تعداد مشتریان بانک ها به شمار می رفته است؛ به عبارت دیگر، تسهیل خدمات مالی، سپرده گذاری، پرداخت و دریافت وجه نقد، مجزا از اینکه نیاز باشد مشتریان به بانک مراجعه کنند، تحولات اساسی را در سراسر جهان به وجود آورده است.

تغییر در روند مدیریت سیستم اقتصادی و استفاده بیشتر از انواع دستگاه خودپرداز و دستگاه عابربانک ، دنیای بانکداری را دچار تغییرات زیادی نموده است.

عوامل مؤثر در مشتری مداری برای دستگاه خود پرداز

عوامل مختلفی در اصول مشتری مداری برای دستگاه خود پرداز و افزایش رضایتمندی مشتریان این دستگاه ها اعم از خودپرداز دست دوم و یا خودپرداز نو دخالت دارند.

به طور کلی می توان گفت پارامترهایی نظیر کیفیت خدمات انتقال، برداشت و پرداخت وجه نقد، قیمت کارمزد، امنیت در عملیات بانکی و مالی، سیستم پاسخگویی، سادگی کار با دستگاه خودپرداز و سهولت دسترسی به خدمات کامل، مهم ترین مواردی هستند که یک مشتری انتظار دارد آن ها را از یک دستگاه عابر بانک دریافت کند.

بدیهی است که بررسی و مطالعه انواع ATM ها و خدماتی که می توانند ارائه دهند برای مدیران بانک ها اهمیت زیادی دارد و به نوعی در جذب مشتریان بیشتر و همچنین اصول مشتری مداری برای دستگاه خود پرداز، نقش مهمی ایفا می کند.

در راستای پیشرفت فناوری های نوین رایانه ای و خدمات بانکی، هر یک از بانک ها ترجیح می دهند حداکثر سهم بازار را به خود اختصاص دهند. دسترسی به این اهداف، تنها با بررسی بازار و ارزیابی نقاط قوت و ضعف خدمات بانکی، به ویژه دستگاه های خودپرداز میسر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *