نسل جدید خودپرداز ها یا VTM

 

VTM یا همان Virtual Teller Machine را اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده تعریف کنیم می‌توانیم آن‌ را نسل بعدی دستگاه‌های خودپرداز بدانیم.

هر چند که این شاید تعریف درستی نباشد اما نزدیک‌ترین محصولی که مردم می‌توانند VTM را شبیه به آن بدانند همان ATM یا دستگاه‌های خودپرداز خودمان است با این تفاوت که دستگاه‌های VTM دیگر خیلی از محدودیت‌هایی که دستگاه‌های خودپرداز با آن مواجه بودند را ندارند؛ به عبارت دیگر، VTM را می‌توان یک باجه تقریبا کامل بانکی دانست که حتی در ساعات غیر اداری هم یک کارشناس بانکی به شکل ویدیویی برای انجام امور تعاملی، با مشتری ارتباط برقرار می‌کندکه به همین دلیل بعضی اوقات از آنها به عنوان شعب فیزیکی یاد میشود.

VTM یا خوددریافت
VTM یا خوددریافت

اگر کمی فنی‌تر بخواهیم صحبت کنیم VTMبا یک راه‌حل نوآورانه به‌عنوان کانال جدیدی برای ارایه خدمات بانکی شناخته ‌شده است و یکپارچگی مطلوبی از فناوری‌های ارتباطی و ابزارهای مالی ایجاد کرده است. با یکپارچه‌سازی امکان ارتباط ویدیویی اچ‌دی، مراقبت ویدیویی، پایانه‌های خودکار مالی، امضای دستی رمز شده، شناسایی با کارت و ارتباط ویدیویی رودررو بسیاری از خدمات عرضه‌شده در شکل سنتی بانک‌ها می‌تواند توسط VTM عرضه شود. علاوه بر این دستگاه امکان ارتباط عمیق‌تری با مشتری را فراهم می‌کند و بیش از ۷۰ درصد خدماتی که در شعبه عرضه می‌شود را می‌تواند ارایه کند. پس این یعنی هنوز شعبه به قدرت خودش باقی است اما ابزارهای بانکداری یک قدم جلوتر رفته‌اند.

خودپردازها با وجود تمام مزایایی که نسبت به شعب دارند، ولی شعب بانکی همچنان با وجود هزینه‌بر بودنشان به کار خود ادامه می‌دهند. چون خودپردازها به یک نقطه بن‌بست رسیده‌اند؛ نقطه‌ای که ضعف آن‌ها در برابر شعب بانک بود و آن عدم توانایی خودپردازها به ارایه خدماتی بود که نیاز به تعامل دو طرف، هم مشتری و هم بانک وجود داشت، از جمله سرویس‌هایی مثل افتتاح انواع حساب بانکی، دریافت چک‌های بین بانکی، دریافت یا وصول چک‌های بانکی، دریافت تسهیلات یا حتی آگاهی یافتن از شرایط لازم برای دریافت یک تسهیلات خاص، دریافت مشاوره برای سرمایه‌گذاری یا مسایلی از این نوع. مجموعه‌ای از این‌ها باعث شد همچنان مراجعه به شعب بانک‌ها سر جایش باقی بماند و مشتریان بانک‌ها برای انجام اموری از این دست به شعب مراجعه می‌کنند. احتمالا به خودتان می‌گویید خوب، غیر از این هم نمی‌شود! برای انجام این‌ها باید به شعبه مراجعه کرد دیگر.

اما دیگر حق با شما نیست! همانطور که روزی اولین دستگاه خودپرداز دوره جدیدی را در صنعت بانکداری ایجاد کرد، حالا با ورود دستگاه VTM به صنعت بانکداری باید به زودی منتظر دوره جدید دیگری در بانکداری باشیم.

VTM ها قابلیت ارائه بیش از ۷۰ درصد از خدمات بانکی شعب فیزیکی را دارند که در ادامه تعدادی از این قابلیت‌ها آورده شده است:

– افتتاح حساب و صدور کارت نقدی

– انتقال وجه بین سپرده‌ها و انتقال وجه بانکی

– اعلام مفقودی و مسدودی کارت

– صدور اینترنتی کارت هدیه

– پرداخت اقساط تسهیلات

– مسدود کردن اینترنت بانک و همراه بانک

– انتقال وجه ساتنا

– انتقال وجه پایا

– صدور گواهی تمکن مالی

– صورتحساب فارسی و لاتین

– صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی

توجیه اقتصادی استفاده از VTM ها

هزینه راه‌اندازی هر ۵ کیوسک، تقریبا چیزی معادل راه‌اندازی یک شعبه بانکی است. هرچند، کیوسک‌ها نیاز به پشتیبانی از سوی شعبه دارند اما هزینه تعمیر و نگهداری هر شعبه ده برابر یک کیوسک است. فضای یک شعبه فیزیکی هم بیش از ۱۰ تا ۱۵ برابر می‌باشد. تعداد پرسنل شعب ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته و زمان سرویس‌دهی هم از ۸ ساعت به ۲۴ ساعت افزایش می‌یابد (۳ برابر). نتیجتاً هزینۀ تمام‌ شدۀ خدمات کاهش ‌یافته و با گسترش کیوسک‌ها بانکداری مجازی با تعداد شعب و دفاتر محدود برای سرویس‌دهی به مشتریان ایجاد می‌گردد.

در واقع VTMها نمی‌توانند جایگزین صددرصدی برای بانک‌ها باشند، اما مکانی برای دسترسی روزانه مشتریان بانکی به حساب می‌آیند و می‌توانند کاهنده حجم زیادی از فعالیت‌های کارمندان یک بانک باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *